+46702004600

Mattias Carlberg CV

Vad har ni för utmaningar?

Utbildningar

  • Civilingenjör Industriell ekonomi med inriktning mot Supply chain management

  • Black belt Lean 6 Sigma

  • Projektledarutbildning PMI

  • Change management

  • Ledarskap

  • Processkartläggning

  • Arbetsmiljö

Arbetslivserfarenheter

2018-2021 Sandvik Coromant Sales North Europe 

Head of Operations, ledare över en organisation med över 70 medarbetare och nio underchefer (UK, Sydafrika, Norden, Baltikum, Ryssland) med ansvar för:
  • Customer service

  • Offertingenjörer

  • Back office support (Demand planning, logistics, warehouse, issue handling)

  • IT (ERP, CRM, Case management, call center, E-commerce/EDI)

  • Kvalitet och EHS (Verksamhetsmanual (ISO), root cause analys, leverantörsaudits)

  • Service sales (Logistik, Digital, and produktservices)

2020 Konsoliderade Operations till Polen med förberedande aktiviteter för att säkra kritiska processer och hantera risk, fack och personal. Projektet innehöll mycket förändringsarbete, känslig kommunikation och arbete med koordinering.
2019-2020 Footprint förändring Operations. Jag arbetade fram business case och stängde fyra Operationskontor i Ryssland och flyttade verksamheten till Moskva. Jag stängde Norge, Danmark och Finland och flyttade verksamheten till Sverige.

 2018-2020 SAP Implementeringsprojekt. Jag var Operations sponsor, i strygrupp och drivande i harmoniserings- och förändringsfrågor samt stöd vid problemlösning där projektet behövde stöttning. Projektledaren rapporterade till mig i sin linjebefattning.

 2018-2020 Eliminering av lokala lager. Jag ansvarade för att lager i samtliga länder reducerades först kraftigt för att sedan totalt elimineras.

 2018-2020 Införande av Prissättningsmodell baserat på parametrar och värde,  inkluderande mycket utbildning och förändringsarbete.

2019 Införande av case management och CRM inom operations i Norra Europa.

2018 SAP implementering Norden, aftercare. Jag kom till denna tjänst precis efter implementeringen av SAP och fick en stor del i att hantera både process- och personalutmaningar efter go-live, med mycket lärande som används i senare projekt, exempelvis vikten av harmonisering, kvalitet hos konsulter och stakeholder management.

2018 Organisationsutveckling, Lean. Jag implementerade en ny ansvarsfördelningar med tydliggjorda roller och ansvar för att bättre ledning och effektivitet. Som del av detta gjorde vi ett leanarbete där vi reducerade waste i processerna genom att minska antalet överlämnanden av ärenden, som resulterade i kortare ledtider, bättre kvalitet och mycket nöjdare kunder.

2018 Införande av Lean och pulsmöten inom Operations.Jag Införde och utvecklade dagliga pulsmöten, Lean-tavlor, ständiga förbättringar, och minimerande waste, där mycket av mitt fokus var på resursbalansering och nyckeltalsstyrning för att maximera throughput (genomflöde) i verksamheten.

2018 Införande av call center i Norden, England/Sydafrika och Rysslan. Jag ansvarade för införandet av en call center lösning med förändrade arbetssätt. Projektet innebar väldigt mycket förändringsarbete, framför allt i Ryssland.

2007-2018 Sandvik Coromant Global Operations 

Manager Business Operations. Chef över en global funktion (Asien, Europa och Amerika) med 10 medarbetare med ansvars för:

  • Processägare Enquiry och Order to Delivery

  • Change management

  • Project management

  • Portfolio management

  • ERP Sales and distribution

  • E-commerce, EDI and web.

  • CRM

  • Sales tools

  • Recycling

  • Lagersystem

  • Reklamationsprocessen

  • Business reporting Information warehouse

2015-2018 Ordförande i SAP ERP change control board. Som ordförande säkerställde jag att kraven mot SAP gällande processerna Order to delivery, Offert, Pris, Product management, kund och business reporting var synkroniserade, stödde den strategiska riktningen och ansvarade för prioritering mot releaser.

2015-2018 Projektportfölj management: Utveckling av Coromants projektportföljhantering och var med i styrandet (Control board) av portföljens Operations projekt.

2007-2018 Ordförande och deltagare i styrgrupper, exempelvis SAP template byggnad, implementeringsprojekt, service projekt, E-commerce project. 

2007-2018 Coromants Strategiutveckling. Deltagare i arbetsgrupp för att utveckla Coromants strategi. I Projektet arbetade jag sedan med strateginedbrytning och exekvering i min egen organisation.

2012-2018 Projektledare serviceutveckling. Jag var projektledare för att utveckla arbetssätten och processerna kring reconditioning, recycling, Dual pack, logistikservices m.m.

2012-2018 Krishantering supply chain, både proakivt och reaktivt vid störningar i försörjningskedjorna, exempelvis vid askmolnet efter Eyjafjallajökull, produktions nedstängning efter Fukushima och brand i fabrik.

2012-2018 Affärsutveckling Special och projektaffären. Arbetade fram segmenteringsmodeller för erjudandehantering, change management i införande, utveckling av automatisering av offert och orderhantering genom hela supply chain, ny designstruktur, införande av parametrisk prissättning. 

2015 Etablering av change management. Jag var ansvarig för rekrytering och etablering av change management som disciplin inom Operations. Vi baserade vår modell på Kotter.

 2015 Etablering av Demand planning. Deltagare i Coromants utveckling av Demand planning processen. 

2014 Footprint distribution center. Del av business case projekt för nytt centrallager i Kina.

 2002-2007 Sandvik SMS CIO office

CIO Production and supply chain. Ansvarig för stödja utvecklingen av verksamheten med rätt IT stöd och att exekvera Sandvik SMS’s globala IT strategi.

2005-2007 Projektledare och förändringsledare ERP Safety Frankrike. Jag var ledande i projektet som omfattade sälj, produktion, lager och distribution och integration mot befintligt finanssystem. Detta projekt var en del av merger och acquisition och syftade till en global harmonisering och omstrukturering av verksamheten i Frankrike där sälj, produktion och lager integrerades och synergier effektuerades.

2006 Projektledare uppsättning av ny supply chain för pulver. Jag var projektledare och designade och byggde en global försörjningsprocess tillsammans med mitt projektteam.

2004-2005 Projektledare och förändringsledare ERP Valenite USA. Projektet omfattade sälj, produktion, lager och distribution och integration mot befintligt finanssystem. Detta projekt var en del av merger och acquisition och syftade till en global harmonisering och omstrukturering av verksamheten i USA där sälj, produktion och lager integrerades och synergier effektuerades.

2002-2004 Projektledare och förändringsledare ERP Coromant USA. Projektet omfattade sälj, produktion, lager och distribution och integration mot befintligt finanssystem. Detta projekt syftade till en global harmonisering och omstrukturering av verksamheten i USA där sälj, produktion och lager delades upp i separata enheter.

2003 Projektdeltagare Indirekt inköp SAP. Var med i att definiera och mappa processer, samt vara kravställare i upphandlingsprocessen.

2003 Projektledare Inköp supply chain: Jag var projektledare för att sätta upp en integrerad lösning för underleverantörer som hanterade order to delivery i ett webgränssnitt.

2002 Projektledare materialstyrning/planering av globala centrallager. Utredning, analys, upphandling och införande av nytt prognossystem som frigjorde runt 100 MSEK i bundet kapital. 

2000-2002 Symbrio

Symbrio's affärsconcept är att erbjuda produkter och servcies för att effektivisera kunders inköp och faktureringsprocesser.

Product Manager för logistikdelarna i mjukvaran.

Key account manager för strategisk partner Schenker 

2001-2002 Projektledarkonsult. Jag var projektledare för att sätta upp en integrerad miljö för Bravida Norge och deras leverantörer. I projektet definierades, utvecklades och integrerades CRM, ekonomi, inköp och offertsystem.

1997-2000 Volvo Cars

1997-1998 Lagersystem. Analys, optimering och automatisering vid höglager för att minska svängningarna som påverkade lastning och utkörning av material till produktion. Automatiseringen och styrningen ökade effektiviteten och minskade kostnaden.

1998-2000 Omvärldsanalys. Jag var ansvarig för omvärldsanalys gällande produktion och supply chain för att skapa fabrik i världsklass.

1998-2000 Processmetodstöd och processkartläggare. Jag var processmetodstöd och spelade en roll i att etablera process-management inom Volvo cars, genom att facilitera workshops med processägare och intressenter i processkartläggning, sätta nyckeltal och initiera projekt.

1998-1999 Projektledning Supply chain: Jag drev projekt med syfte att optimera logistikflödet av karossdelar från Olofström till Torslanda, med besparingar i bundet kapital, minskad antal transportrack och minskade transportstörningar.

1999 Lean och Kanban: Idéskapare och projektledning av införandet av Kanban för stötfångare fram och bak mot underleverantör, med jämn lagernivå som resultat.

1998-2000 Projektledare supply chain: Etablering av sekvensunderleverantörer i gamla målerifabriken, med utmaningar runt byggnation, logistik och orderinformation.

 

Knivsta 

+46702004600

mattias.carlberg@addstrat.se

Lördag- Söndag: stängt, Måndag-fredag: 8:00-18:00,